En top kundeoplevelse burde være det centrale fokus for enhver virksomhed. Her kan du læse mere om, hvorfor en god kundeoplevelse er så vigtig, for din virksomhed.
Hvor kundevenlig er din virksomhed?
Kundeoplevelser kan være så mangt, fra hvordan kunder oplever kommunikationen med din virksomhed, til hvordan forskellige services ydes. Hvordan kunder opfatter ens virksomhed, er faktisk ekstremt vigtigt. Det er det der er essensen af en kundeoplevelse – hvordan virksomheden bliver opfattet når kunden ser eller interagerer med din virksomhed.
For at finde ud af, hvor god en kundeoplevelse I tilbyder, kan man bedømme den efter en såkaldt NPS score. Dette er en score, der måler hvor loyale jeres kunder er og om de vil anbefale virksomheden til andre, baseret på kundeoplevelse. Man kan også lave det der heder Customer Journey Mapping. Men lad os nu se på, nogle gode grunde til, at dette er noget I skal fokusere på.
Glade kunder giver flere kunder
Det er faktisk sådan, at glade kunder har det med at give flere kunder. Det handler om, at vi som kunder er meget mere tilbøjelige til, at anbefale en virksomhed til nogen andre, hvis vi har haft en god kundeoplevelse eller flere gode kundeoplevelser. Det er derfor ikke noget man skal undervurdere. Alle virksomheder vil have flere kunder, og ved at behandle dem der allerede er der godt, kan man risikere at få mange flere.
Få et bedre omdømme
Når kunderne er glade for sin kundeoplevelse, så kan det give jer et bedre omdømme. Omdømme er ekstremt vigtigt, for hvordan kunder ser jeres virksomhed. I dag bliver en kundeoplevelse i mange tilfælde delt på platformer som Trustpilot, som siger noget om hvor troværdig en virksomhed er. Hvis I har mange gode kundeoplevelser i bagagen, så vil jeres omdømme, både i dagligtale og på internettet, blive meget bedre.
Sørg for at kunder kommer igen
Loyale kunder er ret meget værd, og det er derfor dette er en særlig ting man måler, når man analyserer kundeoplevelse. Det at en kunde kommer igen, har nemlig stor værdi for virksomheden. I stedet for at skabe et engangssalg, for eksempel, så sørger man for at skabe en vane hos forbrugeren , der inkluderer ens virksomhed. Dette er derfor et vigtigt punkt at fokusere på, at kunder skal blive mere loyale, som følge af en god kundeoplevelse.
I får en klarere profil
Gode kundeoplevelser skaber en mere tydelig opfatning af din virksomhed. Det er vigtigt at gøre virksomheden tydelig for forbrugeren, og en god kundeoplevelse, er en del af dette. Gode kundeoplevelser bygger blandt andet på god kommunikation, og når man fokuserer på dette, får man også en tydeligere profil, der kommunikerer bedre med kunderne.
Alle bliver glade
En god kundeoplevelse er en klassisk win-win-situation. I får glade kunder, der anbefaler jer til andre og gerne kommer igen, og virksomheden bliver mere værd i forlængelse af dette. En god grund til at man skal fokusere på gode kundeoplevelser er derfor, at alle bliver glade. Glade kunder skaber en sundere virksomhed og kan bidrage til at vækste virksomheden.